Btx-L
Btx-S

Rynkebehandling

v/ Sandvikaklinikken

Rynker i ansiktet kan effektivt behandles med botulinumtoksin. Det er flere salgnavn på  stoffene. Botulinumtoksin kan lages med utganspunkt i bakterier og effekten skyldes at den lammer muskler. Stoffet kan brukes i estetisk plastikkirurgisk behandling fordi huden over musklene som lammes glattes ut og rynker reduseres eller forsvinner.

Effekten på rynkene varer i 3-5 måneder og behandlingen kan da gjentas. Ved gjentatt behandling kan det se ut som om effekten forlenges.  Botulinumtoksin settes som små sprøytestikk. Etter vår mening er det for mange klinikker som setter for mye botox i gale områder hvor effekten blir et stivt og unaturlig utseende.

Fillere (kommer fra engelsk "fill") benyttes oftest i hud og lepper for å øke volum og spenst i huden. Her er det også flere produsenter. Fillere på det norske markedet består hovedsakelig av hyaloronsyre. Hyaluronsyre er et stoff son nanturlig finnes i huden. Filleren brytes ned (og dermed effekten) over 6 og 18 måneder.

Bruk av hyaluronsyrefillere har som regel veldig god effekt og myker opp "markerte" ansiktstrekk som lett kommer når vi passerer vår "første ungdom". I samarbeid med deg analyserer vi ansiktet ditt for å finne hvordan du vil ha størst mulig utbytte av behandlingen.

Risiko-områder

Det er en rekke klinikker som gjør aktuell behandling. Det er viktig klinikken du går til har god medisinsk innsikt slik at man er forsiktig ved ved behandling i "risikoområder", eksempelvis nær øyelokks-muskulatur. Det er også fornuftig å diskutere hvilken effekt du ønsker å oppnå.

Kvalitet

Botulinumtoksinbehandling

De vanligste behandlingsområdene er:
 • Pannen inkludert "sinnarynken" over neseroten

• Over øyebryn (øyebrynsløft)
  Tinning ("kråkeføtter")
 • Halsen

Etter vasking av huden med en desinfiserene væske settes botulintoksinvæsken med en sprøye med svært tynn nål. Dette gjøres for at det skal gjøre så lite vondt som mulig. De tre vanligste behandlingsområdene er: Sinnarynker, pannen / øyebryn og tinningen. De loddrette (muskel) båndene som ofte sees på halsen med alderen kan effektivt behandles med botulinumtoksin.

Effekten av behandling kommer ikke med en gang. Som regel går det 5 - 7 dager før du ser full virkning.

Botulinumtoksin kan også brukes for svetteplager i armhulene. En annen behandling av svetting er"utsuging" av svettekjerter som har en varig effekt.

Komplikasjoner

Blåmerker kan oppstå fordi ansiktet har vange små blodkar hvor man aldri kan garantere 100 % at det ikke går hull på ett. Settes injeksjonene feil kan man senke øyebrynene istedenfor å heve. Det er også kjent at man kan få hengende øyelokk hvis botulinumtoksin setter for nær øyelokkets åpnemuskel.

Btx-600

Fillere

De vanligste behandlingsområdene er:

•  Tynn hud og liten fylde i tinningen
  •  "Ringer" under øynene med lite vev
  •  Skarpere konturer rundt kinnben
  •  Uttynning av leppene
  •  Markert kinn – hake overgang

Behandlingen starter med at man vasker huden med desinfiserende væske. Skal det settes filler i leppene brukes en bedøvende salve først.. Preparatet settes deretter gjennom en tynn kanyle.

Komplikasjoner

Fillere må settes jevnt for at det ikke skal oppstå ujevnheter. Hos noen få kan det oppstå irriterte klumper i huden. Disse må da behandles. Filleren kan løses opp med et enzym (hyaluronidase). Det er også kjent at fillere som settes feil rundt øyne kan gi mørke felter i huden. Det er også rapportert skade av hud og synsforstyrrelser.

Fettransplantasjon - Nanofett

Fillere er gode produkter, men brytes ned i løpet av ca. 2 år eller kortere. Fettransplantasjon med eget fettvev har vokst frem som et varig alternativ. Fett kan brukes ut for å bygge volum i de fleste områdene av ansiktet (og resten av kroppen), men er ikke så godt egnet i leppene.

Fettransplantasjon gjøres som regel i lokalbedøvelse med tillegg av smertestillende i en blodåre. Fettet hentes med fettsugingsteknikk (se fettsuging) fra magen eller lårene. Etter behandling settes fettet inn der er underskudd. Det brukes en tynn nål som bare er ca. 1 mm tykk og ikke gir synlige arr. Fettet blander seg med fettet som er der fra før. Dette gjør at volumøkningen er varig.

Det er likevel ikke uvanlig at ca. 1/5 av det som er satt blir borte i løpet av det første året. Nanofett er kommet de siste årene. Det hentes fett på samme måte, men fettet behandles slik at det er helt finfordelt og med høyt innhold av stamceller. Nanofett er særlig egnet rundt øynene. Det kan også brukes for å forynge huden i andre deler av ansiktet. Når det er satt rett under huden gjør stamcellene at det startes en reparasjonsprosess.

Ofte stilte spørsmål:

Bandasje. Ved denne type rynkebehandling brukes det ikke bandasje eller plaster. Ved fettransplantasjon settes små hudfargede plastre der fettet er satt inn.

Bedøvelse. Væsken settes med svært tynne nåler og bedøvelse brukes normalt ikke. Ved fillerbehandling brukes noen ganger lokalbedøvelse. bedøvelse der sprøyten settes inn i huden. Fettransplantasjon gjøres i lokalbedøvelse.

Dusjing. Man kan dusje som normalt.

Følelsen i huden påvirkes ikke.

Før etter bilder.
Norske myndigheter har bestemt at det ikke kan vises bilder "på nett" som er tatt før og etter behandling når behandlingen gjøres av platikkirurg. På klinikken vil bli presentert informasjon som viser hvilke resultater du kan oppnå.

Jobb.
Man kan gå på jobb som vanlig.

Kontroll. Det sette ikke opp kontroll ved botox og fillebehandling. Ved fettransplantasjon avtales kontroll etter ca. en uke.

Komplikasjoner
(blødning, infeksjon) er svært sjeldent. Ved fettransplantasjon hentes fettet oftest fra mage eller lår. Også her er risikoen for komplikasjoner liten.

Medisiner.
Dette går vi gjennom med deg på klinikken. Ved fettransplantasjon må blodfortynnende medisiner avpasses.

Røyking
. Ikke avgjørende.

Sting. Brukes ikke bortsett fra ved fettransplantasjon.

Trening.
Ingen begrensninger. Ved fettransplantasjon anbefaler vi at du begrenser treningen den første uken.

Telefon 67 54 00 01

post@sandvikaklinikken.no